Otse põhisisu juurde

Üheksa üllatusmuna ja finantstarkuseni hõljumine


Lubate mul natuke targutada jälle? Paneme mõned punktid paika, mis võiks olla abiks investeerimisel. Aga miks mina siin ainult seletan? Õige, see on ju minu blogi ja mina peangi siin targutama aga seekord rääkige kaasa. Mind huvitab see top teema praegusel ajal, mis see on siis? Loomulikult teine sammas eksole. Kas te võtsite II samba välja ja investeerisite selle raha kuskile, kuhu? Või teate kedagi kes võttis ja investeeris selle raha kuskile või tegi selle rahaga midagi huvitavat? Puhtalt uudishimust tahaks teada. Tänks sullegi.

1. Määra endale finantsilised eesmärgid
Väga tähtis on endale paika panna lühiajalised ja pikaajalised eesmärgid. Kui määrad endale kauge eesmärgi, näiteks rahaline vabadus, siis selle suunas tundub liikumine nii aeglane ja lõhub motivatsiooni eks? Aga kui määrad endale lühiajalised eesmärgid, mis panevad sind pingutama ja saabuvad ajaliselt normaalse kiirusega, siis see pigem tõstab motivatsiooni eks? Mina leian, et oluline on enda eesmärgid kirja panna, et need oleksid sul nähtaval ja tuletaks sulle ennast meelde. Omast kogemusest võin öelda, et kui määrasin endale lühikesed eesmärgid, panin need kirja ja hakkasin neid tihti nägema, siis see pani mind liigutama, ei taha ju kaotada enda eesmärgile? Mis on sinu lühiajalised ja pikaajalised eesmärgid?

2. Pane paika kui suure riskiga tahad investeerida
Tähtis on endale paika panna, kui suure riski sa soovid võtta investeerides? Kas näiteks võimalikult madal risk või keskmine või kõrge risk? Üpris selge on see, et madalama riskiga sa teenid vähem aga mis peamine, sa vähemalt teenid tulu. Kõrgema riskiga on ju loogiliselt võttes suurem võimalus vastu pükse saada. Kui ma võtan näiteks ühisrahastuse, siis Mintos ja Viainvest sisaldavad ka erineva riskitasemega laene, kõrgema riskiga mina ei investeeriks kuigi seal teeb asja sinu jaoks positiivsemaks asjaolu, et saad anda laene vaid tagasimakse garantiiga. Mina hoian enda laenud keskmisel kohal, 10-13% juures ja ainult tagasimakse garantiiga.

3. Millist tulu soovid saada?
Tuleks selgeks mõelda millist tulu te soovite teenida, kas näiteks võimalikult kindel sissetulek ja automaatne süsteem või näiteks tegeleda ost-müük viisiga ja ise rohkem tegeleda. Sissetulek oleneb ka kindlasti teie riskitasemest, nagu sai mainitud, siis madalama riskiga võiks olla kindel sissetulek ja kõrgemaga võib juhtuda, et vahepeal lähevad asjad vett vedama jne. Samuti erinevad tulud on ju ka nt ühisrahastuses või dividendid aktsiates jms.

4. Risk vs tulud
Loogiliselt on suurema riskiga suurem tulu aga on ka suurem võimalus tühjade kätega jääda. Mina soovitan mitte väga suuri riske võtta aga kõik investeerimisega seotud otsused teete siiski teie ise.

5. Investeeringute pikkus
Määrake endale paika kas te soovite pigem investeerida pikaajaliselt või lühiajaliselt. Näiteks Mintos ja Viainvest laenudes paljud valivad just lühiajalised laenud kuna siis on võimalus enda raha kiiremini välja võtta või kuskile teise laenu suunata. Mina ise teen nii üht kui teist, valin laene hetkel Mintoses pigem keskmise või pikemaks ajaks ja Viainvest valin just lühiajalised laenud.

6. Tee endale erinevad varaklassid selgeks
Et leida endale just sobivad varaklassid, peaksite analüüsima erinevaid varaklasse. Inimestel on ju erinevad asjad, mis näiteks sulle meeldib ja mulle nii väga ei meeldi. Mulle meeldib selline võimalikult automaatne süsteem, et ma ei peaks väga palju investeeringuid jälgima ja vähem stressi aga mõnele jällegi meeldib kogu aeg silm peal hoida. See ongi see, et inimesed on erinevad.

7. Jaota oma vara õigesti
Minu arust investeerides üks tähtsamaid teemasid on portfelli hajutamine, ära pane kogu oma vara ühte kohta. Portfell koosta nii, et sul oleks võimalik tulla välja olukorrast kui üks koht näiteks õhku lendab. Nagu öeldakse, siis ära pane kõiki mune ühte korvi.

8. Õpi turgu hindama
Aktsiate puhul tasub õppida tundma seda, et igale tõusule järgneb langus ja igale langusele järgneb tõus. Kahjuks on nii palju olukordi kus närv ei pea vastu ja väiksema languse korral müüakse kahjumiga aktsiad maha. Nagu meil siin Septembri alguses balti börsiga oli, II samba rahad läksid palju börsile ja hinnad tõusid, paar päeva hiljem langesid kõik punasesse seisu ja tekkis jube paanika aga tegelikult langes ainult sellesse seisu, mis oli nädal aega ennem, pole ju mingit paanikat vaja? Ja nüüd me näeme kuidas kõik ilusaks roheliseks juba ketrab.

9. Tea oma investeeringuid
Minule on küll tähtis, et ma teaks kuhu ma oma raha panen, kellele usaldan selle kasutust, kas ka sinul? Oma investeeringuid võiks me ikka teada, ennem kui kuskile investeerite, tasub natuke võtta aega ja uurida näiteks ettevõtte tegemiste kohta, nende finantsiliste seisude kohta jne. Kindlam on ju investeerida kuskile kui sa tead ja usaldad kohta kuhu investeerid?

Ja nendel teemadel ma siin üritasin nüüd sõna võtta, kas sellest targutamisest ja info kogumisest erinevatest allikatest on sulle ka kasu? Kui on, siis see on väga positiivne ja loodetavasti olete varsti rikkurid. Aitäh, et raiskasid oma ajast need minutid ja veetsid siin aega lugemisega, edu investeerimisel ja kohtumiseni!

Kommentaarid